Teori Darwin
Manusia merupakan salah satu makhluk ciptaan untuk melengkapi kehidupan di muka bumi ini. Manusia mempunyai keistimewaan yang tersendiri berbanding kehidupan lain kerana manusia dikurniakan dengan akal fikiran untuk berfikir dan bertanggungjawab untuk mentadbir alam ini. Manusia terdiri daripada tiga unsur, antaranya ialah: mind, body, dan spiritual. Dengan kata lain, manusia terdiri daripada akal/minda, biologikal/fizikal, dan roh. Dengan adanya otak yang dapat berfikir dengan baik, manusia menjadi pemimpin di kalangan semua haiwan/makluk yang ada di alam/bumi. Komponen fizikal merangkumi semua organ/anggota tubuh manusia serta bahagian lain yang zahir/dapat dilihat dan dipegang secara langsung. Manakala komponen roh(hani) pula komponen yang wujud tetapi tidak dapat diperhatikan secara zahir/fizikal yang kekal ada dalam setiap manusia. Roh yang mendorong manusia mencipta/mencari sistem kepercayaan. Fikiran pula merupakan kebolehan untuk menilai dan bertindak secara logik/rasional. Terdapat dua teori yang membincangkan falsafah kejadian manusia. Antaranya ialah teori mengikut agama Islam dan teori evolusi Darwin dari Barat. Kedua-dua teori ini mempunyai pandangan yang berbeza berkaitan dengan falsafah kejadian manusia. Teori mengikut agama Islam telah dijelaskan di atas. Seterusnya pula kita bincangkan teori evolusi Darwin dari Barat.
Di Barat, falsafah kejadian manusia dikaji melalui teori Darwin. Charles Darwin adalah dari lingkungan orang yang taat beragama Kristian dan merupakan sarjana muda teologi. Charles Darwin mengemukakan teori proses evolusi makhluk hidup sehingga menghasilkan makhluk tertinggi yang disebut manusia. Teori evolusi ini ditunjang oleh bukti-bukti yang kukuh, cukup banyak dan menyakinkan. Bukti berupa fosil adalah makhluk yang berupakan antara beruk dan manusia. Ini menunjukkan bukti bahawa evolusi demikian pernah terjadi. Pada saat manusia meragui teori tersebut, di Trinil, Ngawi menemui fosil manusia kera yang merupakan penghubung antara bentuk kera dengan manusia sempurna yang selama ini dicari. Ini terjadi pada tahun 1891. Dunia ilmu pengetahuan menjadi gempar, kerana dengan demikian cukuplah bukti yang diperlukan untuk melengkapi teori Darwin.
Manusia Trinil ini bentuknya adalah gabungan manusia dan kera. Oleh sebab itu ia disebut Pithecantrophus erectue (Pithecus bermaksud kera, antrophus adalah manusia manakala erectus bermaksud berdiri.). Jelas di sini, makhluk ini berdiri tegak seperti manusia dan tingginya kurang dari manusia kerdil namun otaknya jenis kera kerana ia kurang dari 1000cc. Demikianlah fosil tersebut melengkapi bukti teori bahawa manusia itu marupakan hasil evolusi. Sesudah itu, fosil demi fosil yang ditemui memperkuatkan teori Darwin.
Umum mengetahui, bahawa Charles
Darwin adalah pengasas Teori Evolusi, walaupun banyaknya tidak masak dengan
ilmu kaji hayat, sekalipun mengamalnya, inikan pula melaksanakan proses-proses
sains memerhati dan mengujikajinya. Akan tetapi, jarang sekali menyebut
bersama-sama akan pengukuh kepada teori ini, atau lebih dikenali sebagai penemu
bersamanya (co-founder) iaitu Alfred Russel Wallace. Malah perbincangan perdana
ke atas penyangkalan teori ini langsung tidak dibayangi penemuan Wallace.
Apa
yang nyata, daripada sudut pandang ahli biologi, pemerhatian seperti yang
dicatatkan Wallace (Wallace 1823-1913) sebagai orang yang lebih banyak waktunya
di lapangan menjadi ahli sains kaji hayat lapangan (field biologist/field
scientist) berbanding Darwin dalam penjelajahan Beagle, merupakan sesuatu yang
boleh diterima akal bagi sesiapa sahaja yang membuat cerapan ke atas alam
sepertinya. Begitu juga, tidak ramai yang membincangkan bersama akan teori yang
menyempurnakan teori-teori evolusi dan kemajuan alat yang mengukuhkannya iaitu
bermula dengan penemuan Gregor Mendel (seorang paderi) ke atas pewarisan baka
sehingga penemuan struktur asid deoksiribonukleik (DNA) oleh James D. Watson.
Istilah
“evolusi” menjadi satu perkataan yang seolah-olah haram disebut atau tidak
perlu difahami oleh orang beriman pada hari ini. Istilah ini menjadi titik
tolak perbezaan dan perdebatan besar yang hangat diperkatakan di kalangan
saintis dan agamawan, Islam terutamanya. Evolusi boleh dedifinisikan sebagai
perubahan ciriciri yang diwarisi oleh populasi hayat dari generasi ke generasi.
Walau bagaimanapun, pergeseran yang timbul bukanlah disebabkan definisi ini,
tetapi mekanisma teori ini sendiri. Charles Darwin, seorang ahli biologi dan
geologi yang berasal dari Britain adalah nama yang tidak boleh dipisahkan lagi
daripada teori ini. Darwin sebenarnya bersama-sama Alfred Russel Wallace telah
mencetuskan kontroversi dalam dunia sains apabila mencadangkan prinsip Natural
Selection ataupun Pemilihan Semulajadi sebagai mekanisma utama dalam teori
evolusi. Secara ringkasnya, mengikut prinsip
Pemilihan Semulajadi ini, semua hidupan, termasuk manusia, tumbuhan, haiwan dan lain-lain berasal dari organisma unisel (single celled organism) yang berevolusi secara kebetulan. Teori ini mempunyai akarnya daripada Teori Permulaan Hidupan atau The Beginning of Life yang cuba merungkai persoalan kewujudan bahan asas kehidupan di muka bumi ini iaitu air.
Faktor Pencetusan Teori Darwin
Faktor utama yang menyumbang kepada pencetusan teori pemilihan semulajadi oleh Darwin ini ialah selepas cerapan yang dijalankan olehnya sendiri di Pulau Galápagos di dalam pengembaraan H.M.S. Beagle dengan melihat burungburung yang memiliki jenis paruh yang berbeza-beza. Pada mulanya, Darwin menganggap bahawa burung di Pulau Galápagos itu hanyalah jenis yang berbeza sahaja dari burung yang dicerap di tempat lain, tapi tidak mengetahui bahawa ianya adalah spesies endemik berbeza yang hanya terdapat di Pulau Galápagos. Setelah pulang dari pengembaraan H.M.S Beagle, beliau telah menyerahkan spesimen burung-burung Pulau Galápagos kepada John Gould yang merupakan pakar taksonomi burung, yang seterusnya menyatakan bahawa burung-burung itu merupakan spesies endemik yang belum pernah direkodkan. Perkara ini (selain pemerhatian Darwin terhadap teritip, burung merpati dan Orang Utan) menjadi punca utama Charles Darwin menggariskan 5 teori asas yang perlu berlaku secara serentak bagi membolehkan prinsip Pemilihan Semulajadi untuk berlaku di dalam bukunya ‘On the Origin of Species’:
i) Prinsip yang
pertama ialah evolusi, iaitu sebarang hidupan (spesies) boleh wujud dan
bertahan merentas masa, dan sepanjang kewujudan mereka, mereka berevolusi atau
berubah.
ii) Prinsip
kedua ialah, asas keturunan yang sama atau common descent iaitu setiap
organisma adalah terhasil dari satu moyang (ancestor) yang sama atau beberapa
moyang yang telah mencapah menjadi organisma yang berbeza-beza.
iii) Prinsip
ketiga ialah kebolehan organisma untuk berganda, iaitu kepelbagaian hidupan
yang ada pada hari ini adalah berasal dari satu populasi induk yang telah
berganda yang seterusnya berpecah menjadi dua populasi dan berpecah lagi
seterusnya berbillion tahun yang lampau
iv) Prinsip
keempat ialah pengumpulan, iaitu perubahan evolusi yang berlaku secara
perlahan-lahan di dalam populasi merentas masa.
v) Prinsip terakhir ialah pemilihan semulajadi, iaitu perubahan evolusi yang membuatkan individu berbeza, menjadi titik tolak sama ada individu itu mampu bertahan untuk hidup atau tidak (survival of the fittest).
Alfred Russel
Wallace, seorang naturalis dari Britain, ialah seorang ahli biologi yang sering
dilupakan apabila idea mengenai evolusi dibincangkan, sedangkan cerapan yang
dilakukan oleh Wallace adalah jauh lebih ilmiah dan 347 menepati kaedah
saintifik berbanding Darwin. Pada tahun 1848, Wallace telah menjelajah hutan
Amazon di Amerika Selatan bagi mengkaji dan mengumpul specimen flora dan fauna
di sana dan beliau mendapati kepelbagaian morfologi, kelakuan dan mekanisma
pertahanan diri yang dimiliki oleh haiwan dan tumbuhan di sana adalah sangat
unik. Sebagai contoh, kebolehan mangsa bersembunyi dari pemangsa dengan
penyamaran (camouflage), bentuk paruh burung yang khas sesuai untuk mencari
makanan dan banyak lagi. Cerapan ini telah membuatkan Wallace mencetuskan teori
Pemilihan Semulajadi, di mana sebagai contoh haiwan mangsa semakin pandai
mengelak dan bersembunyi dari pemangsa dari generasi ke generasi. Teori ini
telah diterbitkan secara serentak bersama-sama teori Charles Darwin pada tahun
1858. Walaupun kedua-dua mereka bersetuju tentang prinsip Pemilihan Semulajadi
ini, tetapi Darwin menekankan bahawa persaingan antara individu adalah kuasa
utama penggerak evolusi, berbeza dengan Wallace yang berpendapat bahawa
perubahan yang berlaku adalah adaptasi organisma terhadap perubahan sekeliling.
Golongan
Neo-Darwinisma, iaitu golongan pengukuh teori selepas penemuan Mendel dan
Watson menyatakan bahawa tiga syarat mesti dipenuhi untuk membolehkan prinsip
Pemilihan Semulajadi berlaku: 1) perlu ada pembiakan yang menghasilkan anak
atau keturunan; 2) keturunan yang dihasilkan perlu berbeza dari generasi induk
disebabkan mutasi; dan 3) mutasi secara kebetulan akan menghasilkan perbezaan
dengan generasi induk yang membolehkan mereka hidup dengan lebih baik dan terus
membiak. Dalam erti kata lain, Darwin berhujah dengan mengatakan perbezaan yang
terhasil dari prinsip Pemilihan Semulajadi ini adalah disebabkan impuls dan
kecenderungan adaptasi terhadap perubahan persekitaran. Sebagai contoh, seekor
monyet tidak boleh melahirkan seorang manusia, tapi monyet ini boleh melahirkan
anak monyet yang lebih menyerupai manusia. Anak monyet ini pula akan melahirkan
anak yang lebih lagi menyerupai manusia dan seterusnya sehingga wujud manusia
seperti hari ini.
Video Teori Kewujudan Manusia Mengikut Pandangan barat
Wallace, A.R. 1823-1913. Island
Life, or, The Phenomena and Causes of Insular Faunas and Floras, Including
Revision and Attempted Solution of the Problem of Geological Climates. 526 hlm.
ISBN-13: 978-0-226-04503-0.
Sulloway, Frank J. 1982. The
Beagle collections of Darwin's finches (Geospizinae), Bulletin of the British
Museum (Natural History), Historical Series 43 (2): 49–94
Wallace, Alfred. On the Tendency of Varieties
to Depart Indefinitely From the Original Type. The Alfred Russel Wallace Page
hosted by Western Kentucky University. Archived from the original on 29 April
2007. (diakses pada 18 March 2014).
http://falsafahkejadianman.blogspot.com/2007/03/falsafah-kejadian-manusia-mengikut.html?m=1
No comments:
Post a Comment